AM Toolings strategi er baseret på tidens stærkeste trends

#
  • 18/11/22

Torben Viby og Carsten Laursen er tredje generation af værktøjsmagere, der både ejer og leder AM Tooling. Da de overtog virksomheden i 2014, satte de for første gang i virksomhedens historie internationale ambitioner på agendaen. AM Tooling holder sig i den absolutte front gennem brug af teknologi og ekspertise – samt ikke mindst konsekvent uddelegering af ansvar. Resultatet er vækst og motiverede medarbejdere, der vokser med opgaven.

Erhvervssucceser har det med at starte i en garage. Sådan er det også med AM Tooling, der blev grundlagt under navnet AM Værktøj af to værktøjsmagere – Hardy Mackenhauer og Bent Andresen – helt ­tilbage i 1973. Et glidende generationsskifte blev foretaget i 1991 til to andre værktøjsmagere, Claus Jensen og Heino ­Svane. I 2005 startede en ny overdragelse – igen til to værktøjsmagere – da Carsten Laursen og Torben Viby blev med­ejere. Den blev fuldendt i 2014, idet Carsten Laursen og Torben Viby hver især erhvervede 50 pct. af virksomheden, der i 2017 skiftede navn til AM Tooling.

Torben Viby er administrerende direktør og Carsten ­Laursen produktionsdirektør i virksomheden, der i 2014 ­havde 20 ansatte, men i dag tæller over 100 medarbejdere. CXO Magasinet møder op hos virksomheden i efterårsferien, hvor Carsten Laursen er på ferie, så Torben Viby får lov at fortælle historien om vækstrejsen alene. Og hvorfor han egentlig er ­blevet ejerleder.

”Min far var selvstændig, og jeg har altid haft lyst til at gå den vej også. Også selv om min far arbejdede langt mere end 37 timer, i perioder havde svært ved at betale regningerne og ikke altid var lige god til at sende regninger ud selv. Men det er også ting, jeg har lært noget af. Så det er følelsen af at drive sit eget, bestemme selv, være med til at sætte retning for virksomheden, se dygtige medarbejdere blomstre. At sammensætte det bedste team af medarbejdere, der brænder for deres specialer, så vi kan lave nogle mirakler sammen. Det er virkelig noget, der driver mig,” understreger Torben Viby.

Pointer fra artiklen

  • For tredje gang i virksomhedens historie er det to værktøjsmagere, der står i spidsen
  • AM Tooling fokuserer på væksttrends, der rækker mange år ud i fremtiden
  • Tillid under ansvar er en kerneværdi i virksomheden

Nyder at se de unge vokse med ansvar

En stor del af glæden finder han også ved at uddanne unge mennesker og se dem ’shine’ ved at give dem ansvar og spændende opgaver, så de bliver dygtige og vokser med jobbet. Uddelegering af ansvar er en kerneværdi i virksomheden. Torben Viby mener, at dette er en væsentlig årsag til, at medarbejderne bliver i AM Tooling i mange år.

”Hvis folk er motiverede, så laver de meget mere, end hvis de får pisk og kontrol. Vi er ikke på nakken af de unge, og vi har ikke noget problem med, at de er på deres mobiltelefoner i arbejdstiden. Det er kun med til at holde dem fremme i skoene, at de er digitale. Fx havde vi en situation med en ældre maskine, der var gået i stykker. En lærling spurgte, hvad vi skulle gøre, men vi havde ikke lige tid til at tage os af det. Han fandt selv ud af, hvad der var gået i stykker, købte det på eBay, og tre dage senere kørte maskinen igen. Sådan noget betyder, at det er meget nemmere at sende ham til Polen og montere en maskine,” siger Torben Viby og tilføjer, at en af de nyudlærte lærlinge har ansvaret for at betjene virksomhedens nyeste bearbejdningsanlæg til otte mio. kr.

Torben Viby erkender, at det giver forskellige udfordringer at vokse så hurtigt på kort tid. Men det er en proces, der er lykkedes godt, og der har ikke været problemer med at skaffe kvalificerede medarbejdere, selv om det modsatte ofte er tilfældet i denne branche.

”Vi har et godt ry i branchen. Vores medarbejdere taler godt om os, og de har ofte en søn, en fætter eller en nevø, der gerne vil være mekaniker eller tømrer. Så får de lige lov til at komme ud og se vores virksomhed, og så ender det tit med, at de gerne vil være værktøjsmagere hos os. Vi er heldige, at vi har en naturlig, god søgning. Vi har et godt ry i lokalsamfundet, og det nyder vi godt af,” siger Torben Viby og fortæller videre, at AM Tooling tager to nye lærlinge ind hvert halve år og p.t. har otte til ti lærlinge i virksomheden.

At sammensætte det bedste team af med­arbejdere, der brænder for deres specialer, så vi kan lave nogle mirakler sammen. Det er virkelig noget, der driver mig

Torben Viby, ejerleder og adm. direktør, AM Tooling

Om Torben Viby

Torben Viby er 51 år og uddannet værktøjsmager

Har siden 2014 ejet halvdelen af AM Tooling

Adm. direktør for AM Tooling siden 2014

Torben Viby har tre voksne børn

Medarbejderne og kunderne kræver bæredygtighed

Bæredygtighed er en vigtig del af forretningsstrategien i AM Tooling. Virksomheden var en af de første, der gik ind og fik kortlagt virksomhedens CO2-aftryk i projektet Klimaklar SMV og er i dag Science Based Target-certificeret.

Når unge medarbejdere skal tiltrækkes, spørger de direkte ind til virksomhedens grønne profil og samfundsmæssige ansvarlighed. Og kunderne lægger i høj grad også vægt på bæredygtighed. Hvis AM Tooling fx skal aflevere en produktionslinje til Porsche, så spørger de, hvad aftrykket er for at lave den maskine, og hvad virksomhedens CO2-aftryk er i 2030. Derfor har AM Tooling fuldstændig styr på klimaaftrykket og bestræber sig på forbedringer.

Selve bæredygtighedstrenden er også det, som virksomheden i høj grad tjener penge på. Virksomheden laver specialværktøjer til solceller og energioptimering af vinduer, og halvdelen af omsætningen hentes på elbilmarkedet. Den tyske automobilindustri er det største marked, og AM Tooling har fået så godt et ry, at virksomheden ofte tages med på råd af bildesignere i udviklingsfasen af nye prototyper.

”Grundlaget for vores fremgang blev lagt i 2012, da vi fik sammensat en professionel bestyrelse og lagt nogle klare strategier. Vi besluttede bl.a. at gå efter elbilmarkedet, fordi vi kunne se, at der var en meget stærk trend i gang, som ville vare i mange år. Det betyder, at vi i dag har et rigtig godt fodfæste på elbilmarkedet i den tyske bilindustri, hvor vi laver hele produktionslinjer og værktøjer til elementer, der skal indgå i bilmærker som Mercedes, BMW, Audi, Porsche og Tesla,” siger Torben Viby og tilføjer, at ved overtagelsen i 2014 var AM Tooling baseret udelukkende på salg i Danmark. Men de to ejerledere ansatte med succes en sælger rettet mod det svenske marked og siden mod den tyske bilbranche.

Et eksempel på et område, hvor AM Tooling har et forspring i forhold til konkurrenterne, er på udarbejdelse af lette komponenter til elbiler, hvor særligt batteriernes vægt er en udfordring. Derfor indgår aluminium i flere og flere af de komponenter, der indgår i produktionen af elbiler. AM Tooling har ifølge Torben Viby opnået sit forspring, fordi man har været med til at udvikle nogle af de første elbiler, hvor aluminium blev anvendt. Herigennem har virksomheden opnået en viden og erfaring, som andre ikke har.

”Vi har medarbejdere, der har mange års erfaring i denne industri, og det gør, at vi kan innovere og lave smarte løsninger. Vi kan ikke konkurrere på prisen, for Danmark er et dyrt land, men vi kan konkurrere på, hvordan vi kan producere det. Vi kan producere maskiner, der producerer produktet billigt og i den meget høje kvalitet, der kræves,” siger Torben Viby.

AM Tooling producerer også elementer til missilforsvarssystemer samt særlige magneter til mikrochip-maskiner – en proces, der kræver uhyre stor præcision.

”Vi har specialiseret os i at lave disse mikrochip-magneter og er i øjeblikket nummer to i verden på området. Der er et stort behov for magneterne nu og i de kommende år i både Europa og USA, som ønsker at øge deres egen produktion af mikrochips,” lyder det fra Torben Viby, der fortæller, at AM Tooling bl.a. har leveret magneter til CERN – den store partikel­accelerator i Schweiz.

Om AM Tooling

AM Tooling i Odense blev grundlagt under navnet AM Værktøj i 1973 af to værktøjsmagere

Siden er virksomheden ad to omgange blevet overdraget til to andre værktøjsmagere, senest til Carsten Laursen og Torben Viby i 2014

Virksomheden leverer stanseværktøj, trækværktøj, kantpresserværktøj, specialmaskiner og produktionslinjer til fem brancher: elbiler, mikrochips, solceller, vinduer og forsvarsindustrien

Vigtigt at være på forkant med nye trends og innovationer

De to ejerlederes vision for fremtiden er, at AM Tooling stadig skal være en attraktiv arbejdsplads for medarbejderne, at konkurrenceevnen fastholdes, og at virksomheden tjener penge. Det kræver, at AM Tooling stadig er i stand til at være strategisk på forkant og tage de rigtige beslutninger.

“Set i bakspejlet har vi gjort mange ting rigtigt. Det skal vi også kunne gøre fremadrettet, for tingene udvikler sig hurtigt og markant. Der kommer nye innovationer, nye udfordringer og nye trends, som AM Tooling skal holde sig på forkant med,” siger Torben Viby.

Grundlaget for vores fremgang blev lagt i 2012, da vi fik sammensat en professionel bestyrelse og lagt nogle klare strategier

Torben Viby, ejerleder og adm. direktør, AM Tooling

I fremtiden venter en anden vigtig beslutning

”Altså, på et eller andet tidspunkt skal vi jo have solgt virksomheden – og det sker nok inden for de næste fem til ti år. Den er blevet så stor nu, at den ikke kan sælges til to værktøjsmagere endnu en gang. Så det bliver nok til en kapitalfond, der driver den videre. Det er ikke sådan, at jeg brænder for at prøve noget nyt, for jeg synes, vi har så spændende en hverdag. Så jeg ser mig selv fortsætte som salgschef eller konstruktionschef i firmaet. Jeg tror faktisk ikke, jeg kan finde på noget andet,” siger Torben Viby.

Få det nyeste CXO Magasin i din indbakke

Tilmeld dig PwC's nyhedsbrev

Download CXO Magasinet #32

Læs hele magasinet

Download (PDF of 7.68mb)

Kontakt os

Ulrik Ræbild

Partner, København, PwC Denmark

3945 3288

E-mail