En ­bæredygtig oase af liv

Med Peter Vang Christensen i spidsen har Plantorama fået sin helt egen plads på markedet. Et unikt koncept, hvor oplevelserne i de 13 centre landet over trækker mindst lige så meget i kunderne som de planter, dyr og havemøbler, Plantorama faktisk sælger. Peter Vang Christensen kalder Plantorama for et oplevelsesunivers, hvor kunder bliver mødt af ‘En oase af liv’.

Peter Vang Christensen er en ejerleder, der ikke er bange for at gå sine egne veje, og han satser gerne stort for at nå sine mål. To egenskaber, der er stærkt medvirkende til, at han i dag driver Danmarks største kæde af havecentre, Plantorama, med hoved­sæde i Lystrup ved Aarhus. Det var lige rundt om hjørnet i forstaden Egå, at faren, Søren Vang Christensen, startede det første Plantorama i 1987. Far og søn påbegyndte siden et generationsskifte i 1996, og på de efterfølgende godt 25 år har Peter Vang Christensen været drivkraften i en forvandling af familievirksomheden fra et klassisk gartneri med salg af potteplanter til et oplevelsesunivers af planter, træer, buske, fisk, fugle, havestole og ikke mindst oplevelser for både børn og voksne. Og det er særligt det sidste, der sælger. For selv om mange af oplevelserne i Plantorama er gratis, så giver det et højere flow i centrene, forklarer Peter Vang Christensen.

“Plantorama er mere end blot et havecenter. Vi er et udflugtssted, hvor folk tager hen for at få en god og hyggelig dag sammen, hele familien. Vi har en anden filosofi end mange af vores konkurrenter. For os handler det ikke om at få så mange varer ind på hver kvadratmeter som muligt. For os handler det om, hvordan vi kan bruge kvadratmeterne til at give vores kunder en masse gode oplevelser, mens de handler,” siger Peter Vang Christensen.

Det er svært at beskrive Plantorama med et enkelt ord, så Peter Vang Christensen og de 700 medarbejdere, der p.t. arbejder i Plantorama, kalder centrene for “oaser af liv”. Det er den filosofi, der gør, at man bl.a. finder caféer og restauranter under navnet Restorama samt legelandet Spirestrup til de yngste i Plantoramas centre.

“Vi tror på, at det giver mere mening at tage varer ud for at placere fx en sandkasse til børnene, fordi den sandkasse giver mange børnefamilier en god grund til at vælge os frem for ­vores konkurrenter, når der skal handles ind til haven eller boligen. Vores koncept betyder, at vi har plads til færre varer, men til gengæld får vi flere kunder igennem. Så flere sandkasser kan altså føre til mere salg,” lyder det med et smil fra Peter Vang Christensen

“Det er det samme med caféer og restauranter, der er et andet vækstområde for os.”

Oplevelser fjerner fokus på pris

Ved at fokusere på at sælge oplevelser er det således lykkedes Peter Vang Christensen og Plantorama at tiltrække kunder på andre parametre end pris og derved flytte kundernes opmærksomhed over mod de andre værdier, et besøg i Plantorama giver dem.

“Jeg mener, at alt for mange i detailhandlen fokuserer på at være bedst på pris. Problemet ved det er, at det uvægerligt fører til, at priserne falder. Og når priserne falder, så falder avancen. Hos Plantorama stiger vores avancer, og det samme gør vores overskudsgrad, selvom vi ekspanderer kraftigt. Og det hele sker, fordi vi har glade kunder.”

Intet er overladt til tilfældighederne i Plantoramas centre. Heller ikke når det gælder bæredygtighed. Plantorama har erklærede forpligtelser på seks af FN’s 17 verdensmål. Det gælder verdensmål nr. 3 Sundhed og trivsel, 5 Ligestilling mellem kønnene, 7 Bæredygtig energi, 12 Ansvarlig produktion og forbrug, 14 Liv i havet og 15 Liv på land. Forpligtelserne kommer bl.a. til udtryk ved, at Plantorama investerer store millionbeløb i solcelle­anlæg på centrene og i anlæg, der sikrer opsamling af regnvand samt genbrug af overskydende vand fra planter og træer. Derudover arbejder man aktivt på at sikre diversitet i medarbejder- og ledelsessammensætning.

“Vi er meget bevidste om, hvordan vi kan være med til at gøre en forskel for klimaet, og derfor investerer vi store midler på området. I forhold til medarbejdersammensætning er det på samme måde naturligt for os at øge diversiteten, fordi det også er med til at skabe et bedre arbejdsmiljø og bedre kundeservice,” siger Peter Vang Christensen.

Pointer fra artiklen

  • Stærk faglighed og kommerciel indsigt har skabt væksten hos Plantorama
  • Oplevelser skaber større salg og højere avance
  • Bæredygtighed er en naturlig del af strategien

Vi er meget bevidste om, hvordan vi kan være med til at gøre en forskel for klimaet, og derfor investerer vi store midler på området

Peter Vang Christensen, ejerleder, Plantorama

OM PETER VANG CHRISTENSEN

Peter Vang Christensen er 52 år og uddannet cand.merc. fra Handelshøjskolen i Aarhus i 1999

Har været CEO for Plantorama siden 1996

Siden 1997 har han været medejer, hvor han i starten ejede 49 procent. I 2000 køber han yderligere andele, så han ejer 90 procent. I dag ejer han 98 procent

OM PETER VANG CHRISTENSEN

Plantorama er et dansk familieforetagende, som blev grundlagt i 1987 af Søren Vang Christensen, der er femte generation i rækken af gartnere. I dag ejer Peter Vang Christensen virksomheden. Plantorama består af 13 have­centre, der omsætter for mere end 500 millioner kroner og beskæftiger 700 medarbejdere

Det rigtige koncept

Plantorama har i dag 13 store havecentre fordelt omkring de større byer i Danmark. Og Peter Vang Christensen mener, at der bør være plads til omkring det dobbelte antal. Det kræver dog et par forsøg og lidt tid at finde det rigtige koncept. I 1996 og 1997 foretager Plantorama nogle eksperimenter med små havecentre i bl.a. Grenå, men det fungerer ikke efter hensigten og skaber ikke den oplevelse, som det skal være at besøge Plantorama. I 2004 lykkedes det. Det år opfører man Plantorama i Vejle, og her er det første gang, man rigtig får held med at etablere et vedholdende nyt koncept.

“Vi har altid haft kundeoplevelsen i centrum, men i Vejle er det første gang, vi inddrager andet end planter, blomster, buske osv. Her inddrager vi også dyr og bolig. Før Vejle var vores slogan ‘En blomstrende oplevelse’. I dag er det ‘En oase af liv’, have­liv, boligliv og dyreliv,” siger Peter Vang Christensen.

Økonomistudie er guld værd

Peter Vang Christensen er sjette generation i en familie af gartnere, men selv om familietræet er domineret af slægtninge med grønne fingre, så er det noget helt andet, der fanger hans interesse som ung. Peter Vang Christensen er nemlig ikke ekspert i at få planter til at gro, men er til gengæld god til at skabe forretningsmæssig vækst. Han gennemfører cand.merc.-studiet i økonomistyring og regnskab på Aarhus Universitet i 1999. Den uddannelse skal vise sig at være guld værd, da faren, Søren Vang Christensen, får brug for sønnens hjælp til at få styr på økonomien. Det er indledningen til generationsskiftet.

Søren Vang Christensen driver i starten Plantorama sammen med sin bror, og i 1994 rammes de af en mindre krise. Det er i forlængelse heraf, at Peter Vang Christensen bliver en del af virksomheden. I første omgang dykker han ned i regnskaber og økonomi og hjælper Plantorama ud af krisen. I 1996, efter et praktikophold i et stort tysk havecenter, kommer han tilbage og starter som adm. direktør i virksomheden.

“Vi opdeler forretningen sådan, at min far overtager ansvaret for Plantorama, hans bror får ansvaret for selve produktionen i gartneriet, mens jeg får ansvaret for økonomien,” siger Peter Vang Christensen og uddyber:

“Plantorama var dengang som nu en virksomhed med en stærk faglighed, og med min baggrund får jeg sat nogle systemer op i forhold til økonomi, business intelligence og forretningsudvikling, så vi får styr på det finansielle. Det resulterer bl.a. i, at vi øger indtjeningen væsentligt og får en bedre forecast på indtægter og udgifter,” siger Peter Vang Christensen.

Udviklingen går stærkt

I 1997 køber han 49 procent af virksomheden. I 2000 køber han yderligere ejerandele og ejer 90 procent. I dag ejer han 98 procent af Plantorama. Dengang omsatte Plantorama for 18 millioner kroner. I dag er omsætningen hastigt på vej mod — og sikkert også snart forbi — de 700 millioner kroner. Så man kan roligt sige, at det cand.merc.-studie var alle anstrengelserne værd.

Det er særligt efter 2004, at udviklingen går stærkt. På få år udvider Plantorama fra Egå, Tilst og Vejle over Odense, Horsens, Aalborg, Sønderborg og senere til Sjælland via Amager, Vallensbæk, Hørsholm og Hillerød. Centret i Hillerød etableres i 2012 og er med en investering på 80 millioner kroner den største investering i virksomhedens historie. Centret er bl.a. det første, der får indbygget café. Ekspansionsplanen for de kommende år er allerede lagt og i gang med at blive eksekveret. I 2023 åbner Plantorama i Taastrup og i 2024 i Kolding. Centre, der formentlig kræver en investering i omegnen af 250 millioner kroner — hver.

“Vi er en familievirksomhed, og vi er så velfunderet, at vi kan finansiere de fleste investeringer selv i samarbejde med bankerne. Og det er en kæmpe fordel for os. Så længe vi laver gode resultater og har en god soliditet, så er investeringerne ikke en finansiel udfordring for os. Det lægger en dæmper på ekspansionshastigheden, men det er en udfordring, vi kan håndtere,” siger Peter Vang Christensen.

Fremtidsplanerne er klar

Næste step i Plantoramas udviklingsplan er, at man fra 2023 kommer til at udvide salget til at omfatte salg til BTB-kunder, herunder hoteller, konferencer, kontorer osv., men også til eksempelvis anlægsgartnere. Og det salg kommer i særlig grad til at foregå digitalt. Mens salget hos Plantorama generelt vokser med op mod 10 procent om året, så er det digitale salg det seneste år vokset med 50 procent. Dog fra et lavt leje, og Peter Vang Christensen forventer, at det digitale salg fremover formentlig kommer op på 20-25 procent af det samlede salg.

Plantorama har længe været i søgelyset hos både kapital- fonde og industrielle partnere. Der bliver holdt øje med, hvad de går og laver i Lystrup, fortæller Peter Vang Christensen, der dog ikke har aktuelle planer om at sælge, for som han siger: “Hvad skal jeg så lave?”

“Jeg har en fornemmelse af, at vores position har ændret sig fra at være dem, der skal købes op, til at vi er dem, der skal bygges noget større op omkring. Kapitalfondene er fokuseret på dem, der har de bedste koncepter. Men jeg har det sådan, at jeg helst ikke vil ind i noget, hvor vi ikke er majoritetsejer, fordi så kan vi ikke gennemføre den strategi, vi gerne vil,” siger Peter Vang Christensen.

Plantorama var den gang som nu en virksomhed med en stærk faglighed, og med min baggrund får jeg sat nogle systemer op i forhold til økonomi, business intelligence og forretning udvikling, så vi får styr på det finansielle

Peter Vang Christensen, ejerleder, Plantorama

Kontakt

Susanne Stormer
Partner, PwC
Tlf: +45 2334 6283
Email

Følg PwC

LinkedIn
Twitter
Facebook
Youtube