Det er en forpligtelse for mig at skabe en bæredygtig virksomhed og en ordentlig arbejdsplads

Han har gjort Bestseller til Danmarks største tøjkoncern og en væsentlig aktør på verdensmarkedet med dygtigt lederskab, god timing og det held, der også skal til. Anders Holch Povlsen er anden generation af Bestseller, og som ejer føler han en forpligtelse over for familien, medarbejdere, kunder og leverandører: Til både at skabe en stærk virksomhed og en ordentlig arbejdsplads. Som leder fokuserer han på at agere kommercielt, motivere sine omgivelser og være innovativ. Udfordringen for Bestseller i fremtiden er at sikre bæredygtig vækst.

Årets Hæderspris er en særlig anerkendelse af en ejerleder i Danmark, som gennem en lang årrække har haft en betydelig indflydelse på dansk erhvervsliv og er indbegrebet af, hvad det vil sige at være ejerleder: Besidder modet til at træffe beslutninger i en omskiftelig verden, har ambitionerne og viljen til hele tiden at sætte nye og højere mål og herefter ‘drivet’ og evnerne til at indfri disse. Kort fortalt, så er prismodtageren en evig kilde til inspiration for såvel nuværende som næste generation af ejerledere. Prisen uddeles hvert år af Landsjuryen for Årets Ejerleder.

Årets Hæderspris 2021 blev tildelt Anders Holch Povlsen, Bestseller. Landsjuryen fremhæver Anders Holch Povlsen for hans helt særlige bidrag til erhvervslivet – ikke bare i Danmark, men også globalt. Anders Holch Povlsen fremhæves for med sin sans for forretning og sit mod at have opnået massiv vækst i sin virksomhed og succesfuldt bevæget sig ind på nye områder.

Juryen fremhæver desuden Anders Holch Povlsen for at gå forrest, når det kommer til bæredygtighed og for at tage ansvar for omstilling af kerneforretningen under taglinen: ’Bringing fashion forward until we are climate positive, fair for all and circular by design’.

Bestseller blev etableret af Anders Holch Povlsens far tilbage i 1975, og Anders Holch Povlsen har hjulpet til på lageret siden 13-14-års alderen. Allerede som 19-årig deltog han på bestyrelsesmøderne, og som blot 28-årig overtog Anders Holch Povlsen ledelsen af virksomheden med en omsætning på ca. tre milliarder kroner. I dag beskæftiger Bestseller flere end 17.000 ansatte, heraf 4.000 i Danmark, har 2.600 egne butikker og opererer på 70 markeder verden over. I seneste regnskabsår udgjorde omsætningen hele 26,4 milliarder kroner.

Anders Holch Povlsen står bag familievirksomheden Bestseller og er derudover betydelig aktionær i Zalando, ASOS, About You, Klarna, WhiteAway, Numis, &Tradition, Normal og Nemlig.com gennem Heartland. Succesen og respekten er enorm.

Anders Holch Povlsen er et forbillede – ikke bare for unge entreprenører og etablerede ejerledere – men for samfund og erhvervsliv som helhed. Hans indsats fortjener en stor anerkendelse, lyder det fra juryen.

Anders Holch Povlsen er vokset op i en entreprenant familie, hvor der altid er blevet diskuteret forretning. Om det har været hen over middagsbordet i barndomshjemmet eller på ferier, så har familien bag Bestseller altid fundet en anledning til at tale om små og store detaljer i egen eller andres måde at drive forretning på. Det ligger i blodet, og de kan ganske enkelt ikke lade være. Derfor tror man på Anders Holch Povlsen, når han siger, at han har det bedst med at være på hele tiden. Det er sådan, hans work-life-balance er, og det er sådan, den skal være.

Han har nu på 22. år ansvaret for Bestseller, der i den tid har udviklet sig til Danmarks største tøjkoncern med en omsætning på ca. 26 milliarder kroner, 2.600 egne butikker i hele verden og godt 17.000 medarbejdere. Virksomheden har været en del af Anders Holch Povlsens liv, siden hans far åbnede den første butik i Ringkøbing i 1975, da Anders var tre år gammel, og han har siddet i bestyrelsen, siden han var 19 år. Alligevel kom det som en overraskelse, da hans forældre første gang luftede overvejelserne om et generationsskifte. Forældrene Merete Bech Povlsen og Troels Holch Povlsen er også forholdsvist unge, da de den 1. februar 2001 overlader posten som adm. direktør for Bestseller til deres dengang 28-årige søn.

“Jeg har altid vidst, at jeg ville være selvstændig og drive min egen virksomhed, men jeg havde ikke planlagt, at det skulle være Bestseller. Jeg havde travlt med mange andre projekter, så det kom faktisk bag på mig. Nok også pga. timingen, fordi mine forældre var relativt unge. Men jeg tror, de gjorde det sådan, fordi de hellere ville være på forkant end på bagkant med generationsskiftet, og det har været en stor hjælp for mig, at jeg har haft mine forældre, som jeg har kunnet sparre med, når der var brug for det,” siger Anders Holch Povlsen.

Pointer fra artiklen

  • Tidlig satsning på egne butikker og e-commerce har været afgørende for Bestsellers vækst
  • Gode resultater skabes af dygtige og empatiske mennesker på en god arbejdsplads
  • Fremtiden er digital og bæredygtig

Det vigtigste for mig er, at der altid er en god ånd, positiv energi og gensidig respekt i Bestseller, og at vi på det fundament udvikler virksomheden og medarbejderne ved at sige tingene ligeud til hinanden

Anders Holch Povlsen, ejerleder, Bestseller

OM ANDERS HOLCH POVLSEN

Anders Holch Povlsen er 49 år og har en joint Bachelor i European Business Administration fra Anglia Ruskin Univer­sity, Cambridge og Berlin School of Economics and Law, Berlin

Siden 2001 Adm. direktør og ejerleder, Bestseller

Fra 1996 til 2001 Adm. direktør, Vila

OM BESTSELLER

Bestseller er en dansk, familieejet modevirksomhed med hovedsæde i Brande

Bestseller har mere end 20 tøjmærker – bl.a. Jack & Jones, Selected, Vero Moda, Vila, Only og Name it

Bestseller sælger tøj på 70 markeder i Europa, Mellemøsten, Nordamerika, Latinamerika, Indien og Australien

Svendeprøven bestået – succes med mennesket i centrum

Anders Holch Povlsen kommer ind i generationsskiftet med en god følelse i kroppen. Allerede som 24-årig – i 1996 – bliver han udfordret af sin far til at overtage ledelsen af det dengang kriseramte tøjmærke Vila. En udfordring han accepterer, hvilket hverken far eller søn fortryder, for i 2002 kårer Dagbladet Børsen Vila til Årets Gazellevirksomhed.

“Modetøjsfirmaet Vila A/S i Aarhus er danmarksmester i vækst i 2002. Ingen anden virksomhed i landet har kunnet præstere en så solid 12-dobling af bruttoresultatet på fire år,” lød det i avisen dengang.

Hvad der ikke stod i Børsen, er noget af det, Anders Holch Povlsen er mest stolt af. Nemlig, at succesen blev skabt med den samme besætning hele vejen igennem.

“Det lykkedes at skabe de gode resultater med de samme ledere og de samme medarbejdere, der også havde været i Vila i de svære år.”

På trods af, at Anders Holch Povlsen træder ind som øverste chef for Bestseller som 28-årig, er han aldrig i tvivl om, hvorvidt han kan magte opgaven. Og den dag i dag er han sikker på, at resultaterne med Vila gjorde arbejdet lettere for ham.

“Der er altid en sund skepsis til anden generation af en sund og veldrevet familievirksomhed, og det er jeg sikker på, at der også var i mit tilfælde, selv om jeg ikke har mødt den direkte. I den forbindelse er jeg ikke i tvivl om, at det har haft en positiv indvirkning på mine omgivelsers vurdering af mig, at vi fik vendt Vila fra at være underskudsgivende til at være en god forretning, inden jeg fik ansvaret for Bestseller,” siger han.

Det handler om at skabe en god arbejdsplads

Anders Holch Povlsen er initiativrig, og man skal stå tidligt op for at kende Bestsellers tal bedre end ham. Men det ligger ham mindst lige så meget på sinde at opføre sig ordentligt over for medarbejdere såvel som kunder, leverandører og samarbejdspartnere. Kendskab til tallene er således en forudsætning for at kunne tage de rigtige beslutninger, men det er evnen til at skabe en god arbejdsplads og omgive sig med de rigtige mennesker, der, ifølge Anders Holch Povlsen, er afgørende for den succes og de resultater, Bestseller har opnået.

“Det vigtigste for mig er, at der altid er en god ånd, positiv energi og gensidig respekt i Bestseller, og at vi på det fundament udvikler virksomheden og medarbejderne ved at sige tingene ligeud til hinanden. Jeg måler mig selv og mine ledere på evnen til at omgive os med kompetente mennesker, der fungerer godt sammen, fordi det er lettere at være ambitiøs og forvente noget af hinanden, når der er et godt arbejdsmiljø, trygge rammer og gode kolleger, man holder af,” siger han.

Kontinuitet, ikke mirakler

Ser man på Bestsellers nøgletal hen over de år, hvor Anders Holch Povlsen har stået i spidsen for familievirksomheden, er den oplagte konklusion, at han har skabt en forrygende succes. Virksomheden var ikke en lille forretning, da han overtog den, men alligevel er det lykkedes Anders Holch Povlsen og holdet omkring ham næsten at tidoble omsætningen fra omkring tre til ca. 26 milliarder kroner. Anders Holch Povlsen er dog mere nøgtern i sin vurdering.

“Mange mener, at det er helt fantastisk, hvad der er sket, når de ser på vores udvikling, men jeg ser sådan på det, at jeg overtager en solid virksomhed, der har haft en kontinuerlig vækst i alle årene. Det er stabiliteten og kontinuiteten, der gør forskellen. Det er ikke, fordi vi har skabt mirakler.”

Når han tænker tilbage, er der nogle konkrete faktorer, der har gjort en forskel for Bestsellers kraftige vækst, og som har betydet, at Bestseller i dag er repræsenteret i omkring 20.000 butikker i 70 lande. En af dem er, at man ret hurtigt efter generationsskiftet lykkedes med at etablere et meget højt antal nye butikker.

“Det er på mange måder vores evne til at opbygge et stort netværk af butikker og indgå aftaler med dygtige retail partnere, der lægger kimen til Bestsellers vækst. Det er i denne periode, vi bygger fundamentet til den udbredelse og markedsposition, vi har i dag,” siger Anders Holch Povlsen.

Kæmper for at holde væksten

I 2010 og frem ændrer verden sig dog drastisk, og efter næsten 10 års uafbrudt vækst får Bestsellers store netværk af retail partnere det sværere og sværere. Onlinesalget overtager i tiltagende grad deres omsætning, butikkerne lukker, og det bliver svært for Bestseller at finde nye partnere. Udviklingen betyder, at det verdensomspændende danske tøjbrand går fra at have 1.500 partnerbaserede butikker globalt til at have 300. Man kæmper for første gang i Anders Holch Povlsens tid med at fastholde væksten og må bruge muskler på at kompensere for nedgangen hos samarbejdspartnerne ved at etablere egne butikker.

“Salget varetages op til omkring 2010 næsten udelukkende via selvstændige samarbejdspartnere. Det er deres butikker, der er drevet i vores navn. Derfor er det en stor omvæltning at tage det ansvar selv. Både i forhold til måden, vi sælger på, og fordi vi pludselig skal øge antallet af medarbejdere ret betydeligt,” siger Anders Holch Povlsen.

Hurtigt på den digitale bølge

Symptomatisk for Bestseller ser man ikke alene udfordringer i digitaliseringen, men øjner også mulighederne, så på den ene side får man omorganiseret det fysiske salg, og på den anden side får man – hurtigere end de fleste konkurrenter – koblet sig på det stigende onlinesalg.

“Mens mange af vores konkurrenter i tøjbranchen holder sig lidt tilbage i forhold til at starte onlinesalg, ser vi ret hurtigt potentialet. Det betyder, at vi meget tidligt begynder at samarbejde med de såkaldte pure play onliners som ASOS og Zalando. Virksomheder, som vi i dag også er medejere af. Det er klart, at den beslutning har givet os en masse fordele, som vi nyder godt af i dag,” konstaterer Anders Holch Povlsen.

I dag er Bestseller en af få globale aktører, der har størstedelen af ansvaret for værdikæden selv. Både engrossalg, butikker med partnere, egne butikker, egen online og online med partnere.

“Vi angriber på mange fronter. I perioder har det været en styrke for os og i andre perioder en svaghed, men det er det, vi kommer ud af, og det skaber en god intern konkurrence og sikrer, at vi selv og vores partnere er helt skarpe,” siger Anders Holch Povlsen.

Han har det ikke godt med at kalde hverken sig selv eller Bestseller en succes. Måske hænger det sammen med, at Anders Holch Povlsen er ejerleder, og at han driver en familievirksomhed. Succes nu og her er ikke så afgørende i ejerskabets perspektiv. Det afgørende er, at familievirksomheden drives i respekt for generationerne, der har været, og dem, der kommer.

“Folk, der spørger, hvorfor jeg gider blive ved, når jeg har tjent så mange penge, som jeg har, forstår ikke, hvad det at være ejerleder handler om. Det er en forpligtelse for mig at være ejer af virksomheden, og det er ejerskabet, der skaber forpligtelsen. Og det er lederen i mig, der agerer, handler og driver forretning. Jeg er stolt og føler mig privilegeret over at være både ejer og leder, og hvis jeg ikke gør det godt nok som leder, så skal jeg ikke lede virksomheden mere, men det betyder jo ikke, at jeg ikke skal eje den.”

Vi har udviklet og finansieret
solcelleparken alene og uden hjælp
fra hverken staten eller andre, og den
gør, at vi kan dække vores eget forbrug
med vedvarende og ren energi. Men
det ændrer ikke på, at vi stadig har
nogle samarbejdspartnere i andre lande
– Indien, Bangladesh og Kina – der
forbruger noget energi fra fossile kilder, og
her skal vi være bedre. Så vi kommer til at
investere en masse i vedvarende energi i
samarbejde med vores leverandørkæde, så
de også reducerer deres klimaaftryk

Anders Holch Povlsen, ejerleder, Bestseller

En bæredygtig fremtid

Når Anders Holch Povlsen ser fremad, tænker han ikke så meget på generationsskifte. Han tænker på, hvordan Bestseller fortsat styrker sin forretning, og det betyder ikke mindst også at se på, hvordan verden forandrer sig.

“Jeg tror, vi skal vænne os til, at resultater er noget andet fremover, end det var engang. Vi har været vant til at måle værdi udelukkende i økonomi. Den model holder ikke i fremtiden. Vi bliver nødt til at tænke på andre balancer end blot de finansielle. Der er så mange ting, der skal gøres anderledes, end vi gør det i dag, og vi skal finde ud af, hvordan vi skaber en mere bæredygtig fremtid,” konstaterer Anders Holch Povlsen.

Bestseller har i mange år haft fokus på ansvarlighed og en forpligtelse til at forbedre sig på ansvarlighedsområdet, indtil man er “climate positive, fair for all and circular by design,” som det hedder i strategien.

“En familievirksomhed har helt naturligt en lidt længere horisont på nogle områder. Vores virksomhed er en del af vores familie. Derfor ligger det dybt i mig, at jeg skal tænke langsigtet, og jeg skal tænke på, at virksomheden eksisterer, bliver bedre og stærkere hele tiden. Så vi er meget opmærksomme på at identificere indsatsområder, der er med til at fremtidssikre virksomheden. Og her tror vi på, at digitalisering og bæredygtighed er så afgørende for os, at vi er nødt til at være allerforrest på de områder,” siger Anders Holch Povlsen.

Heartland samler tingene

Alle aktiviteter er i dag samlet i holdingselskabet Heartland, hvorfra familien Holch Povlsen løbende investerer i digital fremtidssikring som fx e-commerce og fintech, men også i stigende grad i virksomheder, der medvirker til at accelerere den grønne omstilling. Ikke bare for Bestseller, men for samfundet. I 2018 lancerede man en ny strategi for bæredygtighed under navnet ’Fashion FWD’ med et nyt investeringsselskab, Invest FWD, der skyder penge i bæredygtige selskaber og projekter, herunder udvikling af mere bæredygtige tekstiler. Derudover har man i 2021 også etableret Holch Povlsen Foundation, der skal fremme bæredygtig udvikling med fokus på FN’s Verdensmål internationalt.

“Bestseller angriber den nye dagsorden på alle de fronter, vi kan. Vi er en del af en industri, der måske ikke helt har forstået, hvad vores reelle aftryk har været. Vi ser samtidig en verden, der først de seneste år har indset, at mange af de ting, vi gør, skal ændres. At fossile brændstoffer eksempelvis ikke er løsningen på alt. I Bestseller bruger vi også mange råvarer, der stammer fra fossile brændstoffer. Det er vi i fuld gang med at ændre på. Vi investerer, og vi forsøger at skabe nye måder at gøre nogle ting på.”

Banebrydende klimatiltag

I forlængelse heraf indgik Bestseller sidste år en omfattende bæredygtig transportaftale med Mærsk, der i korte træk går ud på, at Bestsellers globale transportbehov indfries mere klimavenligt – bl.a. ved, at al oversøisk transport sker med biobrændstof. Ligesom Heartland i efteråret 2021 åbnede Nordeuropas største solcellepark, der med en investering på omkring 500 millioner kroner producerer godt 200 MW. Solcelleparken i Holstebro producerer, hvad der svarer til 50.000 husstandes forbrug, og skal bl.a. dække Bestsellers samlede energiforbrug.

“Vi har udviklet og finansieret solcelleparken alene og uden hjælp fra hverken staten eller andre, og den gør, at vi kan dække vores eget forbrug med vedvarende og ren energi. Men det ændrer ikke på, at vi stadig har nogle samarbejdspartnere i andre lande – Indien, Bangladesh og Kina – der forbruger noget energi fra fossile kilder, og her skal vi være bedre. Så vi kommer til at investere en masse i vedvarende energi i samarbejde med vores leverandørkæde, så de også reducerer deres klimaaftryk,” siger Anders Holch Povlsen.

Kontakt

Susanne Stormer
Partner, PwC
Tlf: +45 2334 6283
Email

Følg PwC

LinkedIn
Twitter
Facebook
Youtube