Rusland er i hastig forandring på stort set alle fronter
Med mere end 25 års erfaring fra ledende stillinger i en række forskellige lande og kulturer har danske Lars Himmer skabt resultater for flere internationale virksomheder. I øjeblikket gør han det for VW-koncernen i Rusland. Et land, der de seneste 30 år har oplevet hastige forandringer. Den udvikling vil forhåbentlig fortsætte positivt på snart sagt alle fronter, lyder det fra den danske topleder. Bl.a. båret af de mange globale selskaber, der er i landet, herunder VW-koncernen.
Det er ikke ofte, man ser Lars Himmer omtalt i danske erhvervsmedier, men han har mere end 25 års erfaring fra toplederstillinger i udlandet. Det seneste år har han været adm. direktør for VW-koncernens salgsselskab i Rusland med ansvar for et salg på omkring 33 mia. kr., svarende til godt 220.000 solgte biler om året. Det at være klar til at rykke ud, når der er brug for ham, har været kendetegnende for Lars Himmers karriere. Han er firmaets mand, og hans loyalitet og evne til at løse opgaver er blevet belønnet med nye opgaver i nye lande.
“Jeg er tiltrukket af udfordringerne, eventyret og det at få en opgave, der har en tidshorisont på 2-3 år. Det er ekstremt interessant for mig at analysere, hvad der skal gøres, når jeg lander et nyt sted. Og ikke mindst at få det gjort. Og så er der en fornøjelse ved, at man får det gjort på en måde, så der bliver holdt fast i det, når man ikke er der mere,” siger Lars Himmer.
Fra Tyskland til Rusland via Irland
Han sidder også i sit nuværende job, fordi der var brug for ham til at løse en akut opgave. VW-koncernen skulle bruge en direktør for VW Personbiler i Rusland med kort varsel. Og med mere end ti år som leder i Rusland var han den rette mand. Efter en kort telefonsamtale og et enkelt møde med koncernens CEO var det på plads, at han skulle til Rusland. På det tidspunkt sad han på tredje år som adm. direktør for VW-koncernen i Irland – et mindre marked end det russiske. Før det i koncernen i Tyskland med ansvar for koncernens salgsstrategi og projekter.
CXO Magasinet møder Lars Himmer i hjertet af Moskva. Han er nu forfremmet til adm. direktør for VW-koncernens salgsselskab i Rusland med ansvar for syv af VW-koncernens brands i Rusland. Når han ser på den russiske hovedstad, ser han om noget en by, der er symbolet på den hastige forandring, Rusland har gennemgået siden Sovjetunionens opløsning for næsten 30 år siden.
“Jeg har været i Rusland i fire forskellige perioder de seneste 25 år, og det har været som at besøge fire forskellige lande. Ser man fx på infrastrukturen, så var der i 1990’erne nærmest ingen trafik, fordi russerne ikke havde råd til biler. I nullerne eksploderer salget og trafikken. I første omgang med lokalt producerede biler, men efterhånden også andre mærker,” fortæller Lars Himmer, der samtidig fortæller, at investeringen i offentlig trafik er enorm i disse år.
Pointer fra artiklen
- Tillid er afgørende for succes i Rusland
- Bæredygtighedsagendaen er først nu ved at slå an
- VW i Rusland med flere kvinder i ledelsen

Jeg har været i Rusland i fire forskellige perioder de seneste 25 år, og det har været som at besøge fire forskellige lande
Verdensmålene er helt naturligt på vores agenda. Vi har NGO’ere, der rådgiver os i de kritiske spørgsmål, og vi har en topledelse, der sætter sig i spidsen for en højere e-mobilitet. Og derfor kommer det også til at ske i Rusland
Om VW Group Russia
Etableret i 2007
Sælger mere end 220.000 biler på det russiske marked om året
Har syv brands på markedet i Rusland. Det er VW Personbiler, VW Erhvervsbiler, Skoda, Audi, Bentley, Lamborghini og Ducati
Har investeret mere end 2 mia. euro i nyt produktionsapparat i Rusland
Om Lars Himmer
Født i 1969 og har en bachelorgrad fra Handelshøjskolen i Aarhus. Desuden studier ved Henley Business School, Ashridge Business School, Oxford, Institute of Directors og en MBA fra IMD Business School
Lars Himmer har desuden færdiggjort Forsvarets sprogofficeruddannelse i Rusland
Fra 2003 til 2010: Direktør for Volvo Trucks i Kroatien, Letland og Rusland
Fra 2010 til 2013: Adm. direktør for MAN Truck & Bus i Østeuropa
Fra 2013 til 2014: Direktør for salgsstrategi og projekter i VW-koncernen Wolfsburg
Fra 2014 til 2017: Adm. direktør for VW-koncernen i Irland
Fra 2017 til 2018: Direktør for VW Personbiler i Rusland
Siden 2018 : Adm. direktør for VW-koncernens salgsselskab i Rusland
Lars Himmer har desuden været med til at starte lokale danske og nordiske foreninger op i flere lande og er i dag aktiv som Copenhagen Goodwill Ambassador og som formand for VL76 i Moskva
Trafik og infrastruktur i hastig vækst
Det er svært at forestille sig, at VW først etablerede sig på det russiske marked i 2007. I dag sælger koncernen over 220.000 biler om året via sit eget datterselskab. Men selv om VW’s syv brands, med hjælp fra danske Lars Himmer, stille og roligt kravler længere og længere op på toplisterne over de bedst sælgende biler, er det stadig den nationale stolthed Lada, der løber med førstepladsen. Hver fjerde solgte bil i Rusland er en Lada. I 2019 overhalede VW-brandet dog endelig ærkekonkurrenten Toyota på salgslisterne, og da Skoda samtidig overhalede Nissan, havde Lars Himmer nået et stort mål for den tyske bilkoncern, der har investeret 2 mia. euro i at etablere sig derovre.
“VW er endelig lykkedes med at løfte salget. Vi havde et godt år i 2017 og et endnu bedre år i 2018. Det er en ny situation for os. Der var mange ting, der faldt i hak. Ikke mindst, at markedet voksede mere, end vi havde regnet med sidste år,” siger Lars Himmer.
En del af forklaringen er dog også, at VW i Rusland med Lars Himmer i en af hovedrollerne har formået at ændre fokus, så man endnu tydeligere konkurrerer mod andre eksterne brands frem for sine egne.
“Noget af det, jeg har arbejdet med, er, at vi ikke konkurrerer internt mellem koncernens egne brands. Derfor har vi haft et eksternt fokus på, hvem vores konkurrenter var, og hvem vi skulle slå. Og her var det vores erklærede mål, at VW skulle slå Toyota, og det lykkedes vi med i 2018.”
Bæredygtighed fylder mindre
Når Lars Himmer ser på Rusland og sammenligner med Danmark og de andre lande, han har været, er der, på trods af den hastige udvikling, stadig en række områder, hvor Rusland ikke har flyttet sig i samme hast. Når han fx ser på bæredygtighedsagendaen, så har den ikke samme bevågenhed.
“Jeg ser ikke, at bæredygtighed fylder så meget hverken på den politiske eller den erhvervsmæssige dagsorden her. I Danmark og andre lande er bæredygtighed og FN’s Verdensmål på relativt kort tid blevet et af de væsentligste temaer, men det ser vi desværre ikke her,” siger Lars Himmer.
Han forudser dog, at vi fremadrettet vil se, at der på bæredygtighedsagendaen, og på en række andre områder, vil ske en fortsat hastig forandring i de kommende år. Ligesom det sker i hele verden. I Rusland vil det blot gå endnu stærkere, båret bl.a. af de mange globalt funderede virksomheder som fx VW. For VW-koncernen og bilindustrien i det hele taget vil det, ifølge Lars Himmer, ske inden for bl.a. e-mobilitet.
“E-mobilitet er drevet af bæredygtighedsagendaen. VW-koncernen har investeret massivt i e-mobilitet og er en af de virksomheder i verden, der har det største budget på området. Verdensmålene er helt naturligt på vores agenda, vi har NGO’ere, der rådgiver os i de kritiske spørgsmål, og vi har en topledelse, der sætter sig i spidsen for en højere e-mobilitet. Og derfor kommer det også til at ske i Rusland,” siger Lars Himmer, der fortæller, at der til dato er indregistreret i alt 1.276 elbiler i landet, der har mere end 140 mio. indbyggere.
“Elbiler er slet ikke slået an herovre endnu, men det kommer. Jeg er ikke i tvivl om, at vi vil se en ketchup-effekt, når vi og andre producenter for alvor begynder at lancere vores nye modeller globalt de kommende år,” siger han.
Kvinder i ledelsen
Han fremhæver dog et område, hvor Rusland – og i særlig grad VW Group Russia – udmærker sig i forhold til den tyske koncerns mange andre nationale selskaber, og det er på kønsdiversiteten. VW-koncernen har i Rusland således mere end 40 pct. kvinder i ledelsen, og det skyldes ganske enkelt, at kvinder har en mere moderne tilgang til jobbet end mændene.
“Hvis jeg står i en situation, hvor jeg har to kandidater, der er lige gode, og den ene er en kvinde og den anden en mand, så vil jeg 100 ud af 100 gange vælge kvinden. Russiske mænd har ofte meget høje og urealistiske forventninger til egen karriere og karriereforløb. Jeg har mange nærmest absurde eksempler på russiske mænd, der efter få uger eller måneder i jobbet forventer forfremmelser, store lønforhøjelser, sekretær, firmabil osv. Og mænd skifter meget hurtigere stillinger, fordi de går benhårdt efter bedre løn og vilkår frem for bl.a. kvalitet i jobbet. Der er meget lidt loyalitet hos mændene. Det ser vi er anderledes hos kvinderne.”
Chefen ved per definition bedst
Lars Himmer fortæller, at han og VW desuden arbejder med at modernisere den russiske arbejdskultur, der er kendetegnet ved, at man arbejder hårdt og har lange arbejdsdage.
“Hos VW skubber vi på for at forandre tilgangen til job og karriere, så der kommer en bedre balance mellem job og fritid. Det er fleksible arbejdstider, hjemmearbejdspladser og nye samarbejdsformer, som gør jobbet mere interessant og udviklende for den enkelte. Og vi kan mærke, at der også begynder at komme flere krav fra vores medarbejdere på disse områder,” siger han.
I forlængelse heraf har Lars Himmer personligt altid arbejdet med at gøre op med den meget hierarkiske struktur, han har oplevet; til dels i Tyskland, men særligt også i Rusland.
“I Danmark har vi helt naturligt en flad hierarkisk struktur. Vi er på fornavn med hinanden, og den gode leder er den, der får de ansatte til selv at tage ansvar. Sådan er det ikke i Rusland. Her er det chefen, der ved bedst. Per definition. Det er ikke vigtigt, hvad han ved; han ved bare bedst,” siger Lars Himmer med et smil på læben.
Tillid er noget, man vinder
Med alle de forskelle, der er på Danmark og Rusland, er opfattelsen af tillid nok stadig den største forskel, vurderer Lars Himmer.
“Jeg har lært, at jeg ganske tidligt i mit arbejde med nye kolleger og medarbejdere skal forklare, at jeg som dansker er vokset op med, at tillid er noget, vi som udgangspunkt har til hinanden. Og at det er noget, man kan tabe. I Rusland er det omvendt. Her starter man med mistro. Og tillid er noget, man skal vinde. Derfor siger jeg altid til mine medarbejdere, at jeg har fuld tillid til dem. I starten forstår de ikke, hvad jeg mener. Men det kommer hen ad vejen. De skal lære at arbejde med frihed under ansvar,” lyder det.
Er der én ting, Lars Himmer mener, at han som dansker kan bidrage med i en globaliseret erhvervskultur, så er det netop at styrke tilliden til hinanden.
“Det er gennem tillid, at arbejdskulturen skal forandres. For når vi har tillid til hinanden, skaber vi de bedste resultater sammen.”

Det er gennem tillid, at arbejdskulturen skal forandres. For når vi har tillid til hinanden, skaber vi de bedste resultater sammen
Kontakt
Mogens Nørgaard Mogensen
Senior Partner og adm. direktør, PwC
Email