Ejerledere skaber vækst med fokus på innovation og nye produkter
Meget tyder på, at vi med indgangen til 2020 ser globale topledere, der efter en lang vækstperiode i den globale økonomi nu begynder at forberede sig på en periode med lavere vækst. Det viser verdens største CEO-undersøgelse, Global CEO Survey 2020 fra PwC. Det er således andet år i træk, at forventningerne til økonomien falder hos CEO’erne på globalt plan.
Næsten 1.600 globale CEO’er, herunder 74 danske, har deltaget i surveyet. Kun 22 pct. af disse forventer vækst i verdensøkonomien de kommende 12 måneder. Til sammenligning var det 42 pct. af toplederne i 2019, der forventede vækst, og hele 57 pct. i 2018. På trods af bedring i handelskonflikten mellem USA og Kina er der kommet mere fokus på usikker økonomisk vækst, usikkerhed om politiske beslutninger og handelskonflikter som trusler mod væksten.
Væsentligt er det at pege på en anden klar tendens i surveyet, nemlig troen på vækst i egen virksomhed. Mens forventningerne til verdensøkonomien falder, er der fortsat et stort flertal af CEO’er, der i nogen eller høj grad forventer vækst i egen virksomhed i 2020. Det gælder for 82 pct. af de danske topledere og 73 pct. af de globale. Langt de fleste virksomheder forventer således, at væksten fortsætter i år, men på baggrund af udviklingen i de globale konjunkturer vil vi nok ikke se samme høje vækstrater, som vi har oplevet de senere år.
Vi ser yderligere, at toplederne er mere optimistiske med hensyn til vækst i egen virksomhed, når de bliver bedt om at se lidt længere ud i fremtiden. Set over de kommende tre år regner 87 pct. af danske topledere således i nogen eller høj grad med, at virksomheden opnår vækst. Det samme gælder for 85 pct. af de globale topledere. Det er positivt, at CEO’erne hermed tilkendegiver en tro på, at vækstkurven tiltager på lidt længere sigt. Flest globale CEO’er forventer, at væksten skal sikres via omkostningseffektiviseringer (77 pct.), mens organisk vækst (70 pct.) og lancering af nye produkter eller services (60 pct.) kommer derefter.
I dette nummer af CXO Magasinet har vi interviewet ni globale topledere i San Francisco, New York, Tel Aviv, Moskva og København. Det kendetegnende for disse topledere er, at de har skabt store resultater i globale virksomheder. De har medvirket til at skabe en positiv forandring i forhold til vækstskabelse, men også i forhold til højaktuelle og relevante emner som bæredygtighed, kultur, diversitet, tillid osv. I interviewene giver de os et indblik i, hvilke dagsordener de prioriterer, og hvordan de håndterer dem.
En meget stor tak til de topledere, der har stillet op til interview og givet os et værdifuldt indblik i deres overvejelser, beslutninger og fokusområder. Det er vi i PwC dybt taknemmelige for. Inspirationen er hermed givet videre.
Mogens Nørgaard Mogensen
Senior Partner og adm. direktør, PwC

Mens forventningerne til verdensøkonomien falder, er der fortsat et stort flertal af CEO’er, der i nogen eller høj grad forventer vækst i egen virksomhed i 2020
Kontakt
Mogens Nørgaard Mogensen
Senior Partner og adm. direktør, PwC
Email
Ekstra værdi
Husk du kan altid læse CXO Magasinet og PwC’s andre udgivelser på din smartphone med appen Ekstra Værdi.