Sports Group Denmark har forandret tekstilindustrien
Sports Group Denmark er en af den slags virksomheder, der er etableret på ejerlederens indgående kendskab til sin branche, og som er i stand til at levere et produkt og en service, der forandrer måden, man gør tingene på fremadrettet.
Den korte fortælling om Bjarne Jeppesen er, at han er ejerlederen, der efter 10 år som udstationeret i den kinesiske tøjbranche kommer tilbage til Danmark og etablerer Sports Group Denmark og dermed ændrer den måde, tekstilbranchen fungerer på fremadrettet.
“Jeg har brugt hele mit professionelle arbejdsliv hos fabrikker, indkøbere og agenter i Kina, og det netværk og den indgående viden om, hvordan tekstilbranchen fungerer, har vi i Sports Group Denmark udnyttet til at disrupte markedet,” siger Bjarne Jeppesen.
Væksten i Sports Group Denmark har siden opstarten i 2012 overgået selv de mest ambitiøse målsætninger. Kun et halvt år efter de første salgsmøder lyder omsætningen på 30 mio. kr., i de efterfølgende 12 måneder omsætter Sports Group Denmark for 100 mio. kr., og i øjeblikket nærmer omsætningen sig 500 mio. kr.
“Der er fortsat masser af markedspotentiale på vores eksisterende markeder. Ikke så meget mere i Danmark, hvor vi fylder meget, men i nogle af de andre lande kan vi blive mange gange større. Så vores næste mål er at runde milliarden,” siger Bjarne Jeppesen.
Han understreger, at det ikke så meget handler om at nå et bestemt tal på toplinjen, men at man er nødt til at sætte sig nogle mål for at fastholde sit eget og medarbejdernes drive for at være den foretrukne leverandør af sportstøj til de mest konkurrencedygtige priser, hvilket er virksomhedens erklærede vision.
Eventyret og det perfekte match
Grundstenen til Sports Group Denmark blev lagt for knap 20 år siden, da Bjarne Jeppesen var ca. 20 år gammel. Ved en tilfældighed fik han job i Dansk Transfertryk, der dengang var en større dansk underleverandør til tekstilindustrien med base i Ikast, hvor Bjarne Jeppesen er vokset op og også bor i dag.
Dansk Transfertryk søgte en ung mand med mod på nye udfordringer i Kina. Og det fik man med Bjarne Jeppesen. Han stod med valget mellem uddannelse og eventyr. Han valgte eventyret, så det var det perfekte match.
“Det er ikke sådan, at jeg er drevet af at være i tøjbranchen. Eller, det var jeg i hvert fald ikke dengang. Jeg kunne lige så godt være blevet bilhandler eller møbelhandler. Som ung søger man jo alle mulige steder for at tjene nogle penge, og så er det lidt tilfældigt, hvad det ender med. Først senere får jeg den viden og indsigt i branchen, der gør, at jeg ser mulighederne for at gå ind og skabe en forretning ved at forandre branchen til glæde for vores kunder. Og det er dét, der driver mig,” siger Bjarne Jeppesen.
Erfaring og mod
- 10 år i Kina banede vejen for Sports Group Denmark
- Sports Group Denmark har skåret fordyrende led væk
- Egne brands er kombineret med andre markedsledende brands
Senere får jeg den viden og indsigt i branchen, der gør, at jeg ser mulighederne for at gå ind og skabe en forretning ved at forandre branchen til glæde for vores kunder. Og det er dét, der driver mig.


Om Bjarne Jeppesen
Født i 1979 og har en HH i Økonomi fra Ikast Handelsskole.
Salgschef for Dansk Transfertryk i Hongkong fra 2000 til 2006.
Direktør for Active Sportswear Asia i Kina fra 2006 til 2012. De sidste måneder som eksportchef med base i Danmark.
Stifter i 2012 Sports Group Denmark.
Om Sports Group Denmark
Sports Group Denmark blev grundlagt i 2012 i Ikast af Bjarne Jeppesen.
Sports Group Denmark designer, producerer og distribuerer sports- og fritidstøj til mænd, kvinder og børn. Fokus er på kvalitet, design og tekniske detaljer, samt at tøjet kan købes til den helt rigtige pris. Har i dag 15 brands.
Sports Group Denmarks produkter sælges via store sportskæder og individuelle butikker til ca. 2.000 kunder i 25 lande med Skandinavien som det primære marked.
Har ca. 90 medarbejdere, der arbejder ud fra et af de seks kontorer i hhv. Danmark, Norge, Finland og Kina.
Direktør for stort firma som 26-årig
Han starter som international salgstrainee hos Dansk Transfertryk og flytter efter kort oplæring til Shanghai. Oprindeligt skulle han have været der et enkelt år, men der går mere end 10 år, før Bjarne Jeppesen vender tilbage til Danmark igen. Han er først fire år hos Dansk Transfertryk, hvor han bl.a. lærer en masse om tekstilbranchen i Kina og får et stort netværk. Den erfaring, han opnår, gør ham eftertragtet for andre aktører, der handler med Kina, der på det tidspunkt er et mere lukket land end i dag. Det vil sige, at der er få danskere, der har samme erfaring som Bjarne Jeppesen. Efter fire år hos Dansk Transfertryk i Shanghai bliver Bjarne Jeppesen direktør for Active Sportswears kinesiske selskab med base i Hongkong, og han får derved som 25-årig ansvaret for 80 ansatte samt indkøb og logistik for en stor tekstilvirksomhed.
I 2011 flytter Bjarne, hans kone og deres dreng på tre år hjem til Danmark, og i 2012 er han klar til at stifte Sports Group Denmark A/S.
“Vi går på markedet med en ny tilgang til hele værdikæden i tøjbranchen. Vi skærer en masse fordyrende led fra og kan derfor operere med nogle helt andre priser end de eksisterende aktører på markedet. Og det er dét, der gør, at vi ender med at disrupte tekstilindustrien. I starten går vi reelt ind og smadrer markedet på pris, og det er stadig en af de væsentligste drivere for vores succes,” siger Bjarne Jeppesen.
Ny strategi efter de første salgsmøder
Sports Group Denmark går grundlæggende på markedet med en private label-strategi, hvor virksomheden tilbyder at producere kædernes sportskollektioner, bare meget billigere end deres nuværende leverandører.
I løbet af kort tid får Bjarne Jeppesen sat møder op med de førende butikskæder inden for sportstøj i Danmark. Alle viser stor interesse for konceptet. Alligevel opdager Bjarne Jeppesen allerede inden for de første par uger, at strategien for Sports Group Denmark skal justeres ret kraftigt, for da han viser sine kollektioner til kunderne, køber de ikke bare produktionen, men også de konkrete mærker. De køber altså hele pakken.
“Vi indser hurtigt fra vores salgsmøder, at kunderne er interesserede i vores brands, og fra den ene uge til den næste går vi fra at skulle producere private label for kunderne til at være brand owner,” siger Bjarne Jeppsen, der fortæller, at Sports Group Denmark i dag har 15 forskellige egne brands og samtidig fungerer som agentur for 10 førende brands, fx inden for sportsnicher som løb, skiløb, tennis og badminton.
Sports Group Denmark etablerer sig derfor som et multi brand house, der nu har eget salgssetup i syv lande – primært i de skandinaviske lande og Europa. Virksomheden sælger og markedsfører bl.a. sports- og outdoormærkerne Endurance, Whistler, Mols, Vertical, Zanier, Graffiti, Fort Lauderdale, CMP, Zigzag, Cruz og Danish Apparel.
Bæredygtighed er helt afgørende
Som en hastigt voksende aktør i tekstilbranchen har Sports Group Denmark et stort fokus på bæredygtighed og er også meget åben om dette i kommunikationen med både kunder og leverandører. Og handling er sat bag ordene, idet man både har etableret en code of conduct, der omfatter fire grundtemaer: menneskerettigheder, miljø, antikorruption og dyrevelfærd. Temaerne er baseret på bl.a. FN’s Global Compact.
“Vi forventer naturligvis, at vores samarbejdspartnere lever op til national lovgivning og internationale retningslinjer, men vi forbeholder os desuden ret til at stille yderligere krav,” siger Bjarne Jeppesen, der fortæller, at værdierne gennemsyrer hele virksomheden, og netop derfor har man for nylig udarbejdet sin egen CSR-publikation, “Sustainability – Vision – Commitment – Value”, hvor alt dette er nedfældet.
Som ejerleder og person fremstår Bjarne Jeppesen umiddelbart som meget afslappet og imødekommende. Samtidig mærker man tydeligt hans energi og engagement. Den “personlighed” har han overført til medarbejderne, ikke mindst i deres tilgang til kunderne.
“Vi koncentrerer os ikke om vores konkurrenter. Vi fokuserer på kunden. En af vores must win battles er, at vi skal eje kunden. Og hvad betyder det? Det betyder, at vi skal være venner med dem. Vi skal selvfølgelig have nogle produkter, de kan lide, men de skal også kunne lide os som personer. Kunderne skal glæde sig til at komme og besøge os. Både for at se vores produkter og for at besøge vores medarbejdere. Vi skal sørge for, at det er her, kunderne får deres bedste indkøbsdag på året,” siger Bjarne Jeppesen.

Vi skærer en masse fordyrende led fra og kan derfor operere med nogle helt andre priser end de eksisterende aktører på markedet. Det er dét, der gør, at vi ender med at disrupte tekstilindustrien.
Kontakt
Ulrik Ræbild
Partner, PwC Denmark
Tlf: +45 3945 3288
Email
Ekstra værdi
Husk du kan altid læse CXO Magasinet og PwC’s andre udgivelser på din smartphone med appen Ekstra Værdi.