Optimér din finansfunktion med Finance Transformation

Som finansfunktion er det i dag alfa og omega at være på forkant med de megatrends og digitale forandringer, som præger både dansk erhvervsliv og de globale markeder. Finansfunktionen bør bidrage til virksomhedens samlede vækst og være med til at understøtte nye tiltag i forhold til digitalisering, kunder, markeder mv. Vi sætter her fokus på, hvorfor en såkaldt Finance Transformation-proces kan optimere din virksomheds finansfunktion og sikre effektivitet samt vidensdeling på en række centrale niveauer.

Mød eksperten bag artiklen, der giver dig gode råd til arbejdet med Finance Transformation.

Natasha Maja Louise Lembke
Senior manager, Consulting, PwC,
Email

Finansfunktionens rolle har over tid ændret sig, så den i dag i højere grad går ud på at være en strategisk informationsleverandør til virksomheden og ikke kun en kontrolinstans, der styrer bogføring og aflægger regnskab. Det stiller nye og mere komplekse krav til finansfunktionen, som skal kunne interagere med både interne og eksterne interessenter og samtidig være i stand til at levere meningsfuld indsigt og analyser til forretningen.

Desuden ser vi en udvikling, hvor leverancer og kommunikation med interessenter vil ændre sig fra at være ’standard traditionel bogføring’ og rapportering til et miljø med faglig sparring og vidensdeling, der har direkte indvirkning på hele virksomhedens styring.

Det forudsætter en øget forretningsforståelse og kompetenceudvikling af finansfunktionens medarbejderne, hvis afdelingen skal kunne agere som en fuldblodet ”business partner”. Den ændrede rolle – og den tættere tilknytning til forretningen – vil kræve effektive, men fleksible og tilpasningsparate processer, som leverer realtidsdata til rapportering og hurtige ad-hoc analyser.

Finance Transformation i praksis

Vores erfaring er, at mange økonomichefer i dag er udfordret af at skulle imødekomme de stigende krav fra forretningen. Flere mærker allerede et behov for øget interaktion og større krav til ledelsesinformationen, og det er næsten uundgåeligt for finansfunktionen i en eller anden grad at gennemgå en transformation for at kunne imødekomme disse krav og forventninger.

En struktureret Finance Transformation-proces tager udgangspunkt i fire faser og er en forandringsproces, som typisk tager 2-3 år at gennemføre:

Finansstrategien og visionen, samt designet af den fremtidige finansfunktion, er centrale områder for enhver transformation og består overordnet af den rette balance mellem forretningsindsigt, kontrolstruktur og proceseffektivitet. Alle tre dele er nødvendige i en succesfuld finansfunktion, men det rette mix imellem de tre varierer i forhold til, hvilken industri og organisation der er tale om.

Balancen i trekanten er central for at sikre finansfunktionens muligheder for at kunne levere på fremtidige forventninger og behov fra interessenter:

PwC’s modenhedsvurdering

Tag temperaturen på din økonomiafdeling med PwC’s modenhedsvurdering, og mål din virksomhed op imod best practice. Du modtager efterfølgende en gratis og uforpligtende rapport med en vurdering af modenheden i jeres økonomiafdeling.

Deltag her

Kontakt

Natasha Maja Louise Lembke
Senior Manager, PwC
Tlf: +45 3945 3228
Email

Følg PwC

LinkedIn
Twitter
Facebook
Youtube